De mediagroepen Corelio en Concentra willen hun Vlaamse kranten en digitale uitgeefactiviteiten samenbrengen in een nieuwe onderneming, een joint venture die voorlopig de naam Het Mediahuis krijgt.
Het Mediahuis zal niet alleen onderdak bieden aan de kranten van beide uitgevers (Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg bij Concentra, en De Standaard, Het Nieuwsblad/De Gentenaar bij Corelio), maar ook aan de publicaties Jobat, Jet, Hebbes, Zimmo, Vroom, Inmemoriam en Koopjeskrant.
Het is de bedoeling dat Corelio voor 62 procent in het nieuwe samenwerkingsverband zal participeren. Concentra krijgt de overige 38 procent in handen.
"De overige activiteiten en participaties van beide mediagroepen die niet onder Het Mediahuis vallen, worden volledig onafhankelijk van elkaar verder beheerd door respectievelijk Corelio en Concentra", klinkt het in een persbericht.
Het nieuwe samenwerkingsverband zal met andere woorden geen gevolgen hebben voor onder meer het weekblad Humo, productiehuis Woestijnvis, de televisiezenders Vier en Vijf en de bladen Metro, De Zondag en De streekkrant.
Grootste speler op Vlaamse krantenmarkt
Het Mediahuis moet aangemeld worden bij de Belgische Mededingingsautoriteit, die de impact op de concurrentie onderzoekt en de voorwaarden bepaalt waaronder de transactie kan worden goedgekeurd. Dat kan nog enkele maanden duren. Pas dan kan het bedrijf opstarten.
Het nieuwe bedrijf zou veruit de grootste speler worden op de Vlaamse krantenmarkt, met een gecombineeerde oplage (print en digitaal) van 550.000 exemplaren. De Persgroep zou als enige andere Vlaamse krantengroep overblijven, met een gecombineerde oplage van 380.000 voor Het Laatste Nieuws/De Nieuwe Gazet, De Morgen en De Tijd.
Hoeveel jobs, inclusief de regionale medewerkers, er verloren gaan, moet nog bepaald worden. (belga)